Порядок звернень і вимоги їх оформлень
опубліковано 27 листопада 2023 року о 10:19

Як правильно писати звернення?

Громадяни України, особи, які не є громадянами України і законно

знаходяться на її території, мають право звернутися до органів державної

влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств,

установ, організацій, незалежно від форм власності. При цьому

організація-отримувач звернення зобов'язана розглянути звернення і дати

обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Таке право

закріплене ст..40 Конституції України та Законом України «Про звернення

громадян».

Серед видів звернень виділяють:

Пропозиції (зауваження)

Заяви (клопотання)

Клопотання

Скарги

Звернення можуть бути подані окремою особою (індивідуально) або групою

осіб (колективно).

Окремий вид звернення - електронна петиція. Це колективне звернення

громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету

Міністрів України, органу місцевого самоврядування через офіційний

веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського

об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.

Звернення може бути усним чи письмовим.

Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за

допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри,

телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.

Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до

відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу,

повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове

звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет,

засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

Як оформити звернення?

Звернення має містити кому воно адресоване. Ця інформація пишеться в

правому верхньому куту. Далі потрібно зазначити наступне:

1. Прізвище, ім’я, по батькові особи, яка звертається.

2. Місце проживання особи, яка звертається.

3. Суть порушеного питання (залежно від форми звернення).

4. Підпис заявника (заявників) та дата – у письмовому зверненні.

5. Електронна поштова адреса, на які заявнику може бути надіслано

відповідь, або інші засоби зв’язку з ним – у електронному зверненні.

Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається заявникові з

відповідними роз’ясненнями не пізніше як через десять днів від дня його

надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 Закону

України «Про звернення громадян».

Звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку,

підлягають обов’язковому прийняттю та розгляду (ст.7). Забороняється

відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні

погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність

громадянина, незнання мови звернення.

Як направити звернення?

Перший варіант – написати на папері і віднеси в організацію, віддавши в

канцелярію. При цьому просіть проставити відмітку про отримання на

вашому примірнику – дату отримання, вхідний номер, підпис відповідальної

особи і її прізвище.

Другий варіант – направити написане на папері звернення поштою,

рекомендованим листом з повідомленням про вручення з описом вкладення.

При цьому зберігайте квитанцію і корінець про отримання вашого листа.

Третій варіант – направити від скановану копію звернення на електронну

пошту установи. Знайти адреси електронних пошт можна на офіційних сайтах

установ. При цьому раджу після направлення звернення зателефонувати і

уточнити факт його отримання і реєстрації. Попросіть надати вам вхідний

номер.

Четвертий варіант – скористатись електронними формами та сервісами для

направлення звернень.

Урядовий контактний центр

https://ukc.gov.ua/

Як варіант, можна використовувати звернення через онлайн-сервіси,

чат-боти, гарячі лінії. Наразі актуальними стають чат-боти. Наприклад,

для захисту прав споживачів @derzhspozhivsluzhba_bot

Для допомоги потерпілим від насильства https://t.me/NHL116123

Для допомоги дітям - у телеграмі @CHL116111

Але пам'ятайте, що відповідно до Закону України "Про звернення громадян"

ваша заява чи скарга матиме силу офіційного документа, коли буде

підписана вами. Тож використовуючи альтернативні варіанти, пам'ятайте:

не реагують на усне звернення - пишіть письмово і йдіть на пошту, а

паралельно - скановану версію направляйте на електронну пошту.

Які треба знати гарячі лінії для усних звернень?

0-800-505-600 – гаряча лінія Дніпропетровської ОДА

0-800-213-103 – безоплатна правова допомога

116123, 1547 – для потерпілих від насильства

1677 – контакт-центр Національної служби здоров’я України для пацієнтів

В яких випадках звернення не підлягають розгляду?

- письмове звернення без зазначення місця проживання або не

підписане автором, тобто анонімне звернення;

– звернення, з якого неможливо визначити суть порушеного питання;

– повторні звернення від однієї і тієї ж особи до одного і того ж

органу (посадової особи) з одного і того ж питання, яке вже було

вирішено даним органом (посадовою особою) по суті;

– звернення-скарга, яка подана із пропущенням зазначених вище

строків;

– звернення, подане особами, які визнані недієздатними у судовому

порядку.

Як оскаржити ненадання відповіді на звернення?

Варіантів три: направити скаргу до вищого органу, до Уповноваженого

Верховної ради України з прав людини та звернутись до суду. У випадках

відмови у прийнятті звернення викликайте поліцію 102 (стаття 212-3

КУПАП) та звертайтесь до омбудсмена.

Згідно з п. 8-1 частини 1 статті 255 КУпАП у справах про правопорушення,

передбачені статтею 212-3 КУпАП, протоколи про правопорушення мають

право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної

Ради України з прав людини.

Крім того, пункти 11, 12, 14 частини 1 статті 13 Закону України «Про

Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» передбачають, що

Уповноважений Верховної Ради України за прав людини має право, зокрема,

направляти у відповідні органи акти реагування Уповноваженого у разі

виявлення порушень прав і свобод людини і громадянина для вжиття цими

органами заходів; перевіряти стан додержання встановлених прав і свобод

людини і громадянина відповідними державними органами, в тому числі

тими, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, здійснюють

виконання судових рішень, вносити в установленому порядку пропозиції

щодо поліпшення діяльності таких органів у цій сфері; здійснювати інші

повноваження, визначені законом.

Уповноважений Верховної Ради України:

Email: hotline@ombudsman.gov.ua

Адреса: 01008, м. Київ-08, вул. Інститутська, 21/8

Гаряча лінія:тел.: 044-253-75-89, тел.: 0800-50-17-20 ( безкоштовно )

В усіх випадках за людиною залишається право на звернення до суду!

Де отримати правову допомогу?

У системі безоплатної правової допомогу юристи допоможуть:

✓ скласти звернення, скаргу, запит на інформацію;

✓ скласти скаргу до Омбудсмена у разі порушення прав на звернення та

інформацію;

✓особам, визначеним ст.

14 Закону "Про безоплатну правову допомогу" (ветерани війни, діти,

внутрішньо переміщені особи, особи з інвалідністю, особи, чий дохід не

вище 2-х прож.мінімумів, особи, постраждалі від насильства, тощо)

призначається юрист або адвокат, гарантований державою.

Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної

правової допомоги –

0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах

України безкоштовні.

Ще більше консультацій на інформаційному ресурсі WikiLegalAid, який

можна знайти за посиланням wiki.legalaid.gov.ua.




Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux